Hip hop : wat zijn de favoriete caps van de sterren?
2021-10-18

Hip hop : wat zijn de favoriete caps van de sterren?

De Amerikaanse mainstream cultuur bestaat uit gebruiken, gewoonten en symbolen die de samenleving verbinden en vormgeven. Ze kunnen overgedragen worden van groep op groep en van generatie op generatie. De kern is inspiratie en dat is goed terug te vinden in de hip hop cultuur die sterk beinvloed is door de nationale sportcultuur in de USA. Caps zijn een belangrijk onderdeel van de urban culture waarin de muziek central staat. De sterren zijn er goed in geslaagd van de hip hop een lifestyle te maken die vernieuwend blijft.

De hiphop stijl: muziek en lifestyle

In de vroege jaren '70 ontstond de hip hop als een muzikale stroming die voortkwam uit de scene van Afro-Amerikaanse jongeren uit de South Bronx in New York. Hip hop was voor hen een vorm van expressie die een escape bood uit uit de ellende van de dag. Voortgestuwd door de populariteit en sub-stromingen is de hip hop veelvormig en niet makkelijk te vangen. Van rap, beat box, graffiti en break dance, de creatie moet eruit! Diversiteit is het sleutelwoord en elke stroom kent een eigen stijl van muziek, kleding, plannen, thuis en afkomst. De clips van Run DMC vormden in de jaren tachtig een doorbraak, met videoclips die een hip hop stroom goed weergaf.

Het gebruik van materiële symbolen en accessoires wordt een vast onderdeel van de Hip Hop en sport- en andere merken raken geinteresseerd in de hoofdrolspelers in de scene. Sport en muziek worden onlosmakelijk met elkaar verbonden in de Amerikaanse urban culture van de jaren '80. Deze sterke band tussen de twee gebieden wordt duidelijker met de opkomst en het succes van de snapback in de late 80's door hiphop legendes als Tupac, Dr. Dre en Ice Cube. Zij dragen het merk New Era en worden zelden gezien zonder hun caps met de platte klep en logo's van de favoriete sportteams die daarvoor eigenlijk alleen maar door spelers en fans van de clubs gedragen werden. Rappers bakenen zo hun domein af en laten zien dat hun kunst komt uit de de straat in de stad en dat die een ontmoetingsplek is van sport, kunst en alles wat er tussen zit. De caps van de hiphop scene groeiden zo uit tot een accessoire dat lidmaatschappen onthult: een stad of een bepaalde wijk of een sportteam.

De hip hop cap: symbool voorbij generaties

Ondanks de diversiteit van de voorkeuren in de hip hop community, die hun waarden verdedigen met een allerlei symbolen en spullen, is het onmiskenbaar dat hip hop en al zijn attributen voortkomen uit een sociale en culturele mix. Het idee is om een levensstijl te definieren en in de tijd te plaatsen en markeren. Hip hop is een beweging geïnspireerd door zijn verleden, met name een terugkeer naar de Afrikaanse en Egyptische roots van het genre. Tussen 1989 en 1991 was dat echt de trend en startpunt van een evolutie binnen de samenleving. Merken spelen een belangrijke rol in de wereld van de hiphop en zijn bondgenoot van de grootste sterren. We herinneren ons allemaal Michael Jordan en zijn nauwe relatie met Nike. De basketbal schoenen verdrongen in hele korte tijd de tennisschoenen van het podium!

Op dat moment was ook de Kangol Bob of vissershoed al ontdekt en de caps met de rechte klep klep volgden snel daarna. De grote sterren en de fans daarvan maakten alles wat ze droegen en deden onderdeel van de identiteit. Rappers ontdekten naast woorden, klanken en instrumenten ook hun eigen uiterlijk als instrument dat helpt bij het overbrengen van een idee of boodschap. Niet overal zijn allemaal dezelfde modellen polulair en een scheiding tekent zich af tussen de kusten aan het oosten en het westen in de jaren '90. Een verschil dat ook gezien wordt in muzikale uitingen van rappers. In het Oosten is de hip hop stijl behoorlijk agressief en de mode bestaat uit militaire jassen, Timberland schoenen en Carhartt kleding. Zowel de stad New York als de clips van de Wu Tang Clan gebruiken de beroemde NY caps. Vanaf 1996 komen de West Coast en Californië meer naar voren als de belangrijkste plek van de artistieke creatie en de stijl verschuift naar Converse schoenen, chino broek en bandana's van de sterren van Long Beach en Compton die worden gepopulariseerd door artiesten als Snoop dogg, Eazy E. De Compton caps van deze sterren maakten indruk op iedereen!

Zo veel hip hop headwear als mensen

Hip hop is niet iets tastbaars in de tijd en ruimte, maar voortdurend in beweging, elke hip hop ster wil nu de eigen stijl neerzetten, promoten en ontwikkelen. Anders dan voorheen willen rapppers nu ook eigen producten maken en verkopen en niet meer gebonden zijn aan de gevestigde merken. Ze kiezen voor een wereldwijde strategie waarbij ze hun hele imago willen beheersen. Het maken van eigen caps hoort daarbij. Het begon bij rappers als LL Cool J en 50 Cent, die hun kledinglijnen Fubu en G-Unit merken op de markt brachten en in een andere vorm Pharrell Williams met de BBC en Ice Cream. Sommige rappers zijn sterk geassocieerd met een merk zoals Odd Future dat de vijf P Supreme populair maakte. De cap is niet een eenvoudige accessoire, en het is een echte uitdaging om zowel de artistieke en commerciële combinatie te maken waarvan de fans dromen!

De logo's van Amerikaanse sportteams zijn nog steeds belangrijk, want ook de grootste namen in de hip hop als Jay-Z en elke andere rapper verdedigt zijn stad, zijn buurt of zijn favoriete sportteam. Toch is de huidige trend om tekst en beeld te maken dat een sterke boodschap overbrengt en die de teksten van hun muziek ondersteunt. De cap is een belangrijk element voor rappers. Met een of een paar woorden of beelden kan de rebel, de aanvaller, de verdediger en hoeder van een stijl zijn of haar punt maken en overbrengen.

De Amerikaanse hip hop en sport zijn van oudsher nauw verwant (rappers kopen zelfs teams, zoals Jay Z met de Brooklyn Nets die hij weer verkocht in 2013) en de hedendaagse hip-hop sterren dragen snapback caps met de kleuren en logo's van hun favoriete sport en teams. Vaak in een vaste combinatie die gekoesterd wordt.